Wall Street - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Rachel Verbrugge - WaarBenJij.nu Wall Street - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Rachel Verbrugge - WaarBenJij.nu

Wall Street

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

21 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Een vroeg verslag deze keer maar we liggen al de hele middag te luieren, we hebben er erg leuke en informatieve Wall Street Crisis tour gehad waarbij we erachter gekomen zijn dat Nederlanders hier hoog in het vaandel staan want op Wall Street worden we gezien als de 'founding fathers' van de Stock Exchange, was wel grappig. We deden de tour met nog twee Nederlanders dus we hadden een lekker klein groepje want we zagen ook grote groepen lopen maar dan mag je blij zijn als je iets van het verhaal meekrijgt maar onze tourguide, een dame, had alle tijd voor ons en ze deelde ook wat persoonlijke vehralen met ons, zo had ze een 'six figure income' dus categorie dik verdienen en nu moet ze 5 banen werken om rond te komen en dan moet haar ex-man haar huur betalen van 2500 dollar per maand en dan voor een flat waar de verwarming niet werkt en waar ze zo drastisch aan het verbouwen zijn dat bijna het hele gebouw ziek is en stoflongen heeft, de andere kant van het mooie Amerika dus. Maar een hele leuke interessante tour, zo liet ze ook nog weten, als men ergens het hoogste gebouw ter wereld aan het bouwen is (momenteel China) moet je in shorts investeren want dan klapt de economie geheid in elkaar heeft het verleden bewezen, dus mochten we nog rijk willen worden ................;-) We hebben ook een een miljoen dollar biljet meegekregen, erg leuk, want Warren Buffet voorspelt dat de volgende grote crisis gaat komen door inflatie omdat Amerika als een dolle geld aan het printen is wat er dus helemaal niet is, maar om die reden dus het miljoen dollar biljet :-) Maar ook de studieschulden worden als crisis veroorzaker gezien want een doorgewone studie kost hier 100.000 dollar, doen we het bij ons zo slecht nog niet geloof ik. Daarna doorgelopen naar de Freedomtower oftewel One World Trade Center , het ding is 1776 feet hoog (het jaar dat Amerika gesticht is is 1776 dus symboliek zit er wel achter) en ik kan je vertellen, dat is HOOOOOOOOG ! En we zijn naar de 9/11 memorial geweest. Erg indrukwekkend toch wel, dat gat in de grond waar het gebouw ooit stond en dan al die namen van mensen die er niet meer zijn omdat de een of andere gek vond dat het symbool van het kapitalistische westen neergehaald moest worden. 9/11 leeft hier nog steeds heel erg maar het is er dan ook nog 1 grote bouwput en de security is er ongelofelijk hoog dus het is ook nog wel een grote gapende wond hier midden in New York. Maar ik moet bekennen, vandaag kreeg ik pas echt het gevoel in New York te zijn, daar in het financial district, Maar na het 9/11 memorial zijn we naar het apartement gegaan want mijn lijf en voeten zijn er echt mee opgehouden, ik kon alleen nog maar strompelen en Bob kreeg ook last van zijn knie en vanavond staat de Lion King voor de deur dus wat uitrusten leek ons een slimme optie al is het eigenlijk zonde van de tijd als je in Amerika bent :-) Morgen hebben we alleen the Phantom of the Opera waar we naar toe gaan en vrijdag hebben we helemaal niks dus dat worden wat rustigere dagen. Er speelt hier morgen een wedstrijd van de New York Rangers (ijshockey) maar dat kost zo'n 900 dollar, vinden we toch een tikje aan de dure kant :-0

• 22 Mei 2014 - 06:29

Mam &Pap:

Hoi hoi het financiele district is dus eigenlijk het NewYork zoals wij het kennen , wel leuk dat Nederland daar de eer krijgt van de Beurs uitvinding en ze er schijnbaar trots op zijn en geinig dat je met nog een stel Nederlanders de tour kreeg haar advies over short gaan zou ik maar niet opvolgen want als ze eerst 6 getallen verdiende en nu 5 baantjes heeft en dan nog de huur niet kan betalen heeft ze toch iets niet goed gedaan en het miljoen dollar biljet zal wel komen ja ben het wat dat aan gaat helemaal met Warren Buffet eens, en daar bij de TwinTowers zal het best indrukweKkend zijn ja ,het is dan ook zeker voor de gewone New Yorker vreselijk wat daar gebeurt is en mensen die denken dat het kapitaal vernietigd moet worden moeten vooral naar zichzelf kijken hoor want het kapitaal zit bij hun en niet hier of in Amerika, maar gelukkig hebben jullie ook gerust en hopelijk een beetje bij getankt en dat is niet zonde hoor want jullie lichamen moeten nog anderhalve week mee daar , en dat is te lang voor niet uitrusten , ik hoop dat het geholpen heeft , en 900$ voor een ijshockey wedstrijd en echt te belachelijk voor woorden hoor dus ik zou zeggen geniet van een paar rustige dagen tenslotte kan je altijd nog iets kleins gaan ondernemen waar je niet zolang op je voeten hoeft te staan , veel plezier bij de Phantom en hopelijk is de Lion King leuk geweest , Groetjes Pap en Mam , Geweldige foto's bij de Bull :-) maar ook het gat en het herdenkingsmonoment.